Khamis, 14 Mei 2015

Buat apa yang kau suka

Ada sorang kawan aku ni, geng busking. Dia nak berhenti kerja sebab dapat offer kerja di aswara. Ajar muzik. Kami semua tumpang gembira. Dalam ramai2 yg ucap tahniah, ada sorg tu cakap, "follow your dream and u will definitely happy.."

Its a right statement. But is it true? Wallàhu àklam.

Setiap mlm bila àku dàh siap baring dgn isteri, dah ready nk tido, tiba-tiba dia akan bangun. Katanya baru teringat baju belum basuh la, pinggan belum basuh la, lauk belum simpan la. Tp badan dah letih.

Aku akan ckp kat dia, "kalau penat, tido je la dulu. Rehàt. Esk pun bole buat." Tp dia akan bangun, n buat jugak. Walaupun penat. Walaupun itu bukan yg dia suka. Aku hairan sgt. Apa yg dia cari? Sedangkn aku sndiri dah bg lesen. Dia takut sape mrh dia? Kenapa nk tinggalkan benda yg suka (tidur) utk buat benda yg tak suka lg memenatkan?

Sekarang, isteri aku dah sarat. Perut berat. Dah x larat. Akulah kena ganti buat kerja rumah. Barulah aku sedar. Mata mmg la ngantuk nak tido. Badan mmg la letih. Tapi pinggan kalau x cuci, beratur lipas keluar. Sampah kalau x buang busuk 1 rumah. Baju x basuh xde la baju esoknya.

Tak nampak perkaitan?

Kesimpulan yg aku dapat, memang bagus kalau kita dapat buat apa yg kita suka. Tapi bukan semua yg kita suka tu betul.

Ada yg suka berniaga. Berniaga sampai abaikan kerja hakiki.

Ada yg suka bersukan. Bersukan sampai tinggal anak isteri.

Ada yg suka hiburan. Hiburan sampai lupa sembahyang mengaji.

Tak salah buat benda yang kita suka. Selagi ia tidak menyebabkan kemudaratan pada kita, pada keluarga, pada agama. Apa yg kita buat itu ibadah. Selagi ia tidak melalaikan kita daripada landasan agama Islam.

Muhasabah utk diri sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan