Rabu, 19 Mac 2014

Malaysia dari pandangan luar

Benar kata-kata orang tua, jangan jadi katak bawah tempurung. Setiap perkara sebaik-baiknya dilihar dari segenap aspek, secara total, atau nak kata orang putih bird eyes view. Berada diluar negara memberi aku peluang utk melihat Malaysia dari pandangan luar, at least dari mata masyarakat Lebanon.

Aku sempat bersembang dengan seorang remaja arab. Dia warga negara iran tp membesar di Syria. Dalam Syria menghadapi kemelut, dia sekeluarga berhijrah ke Lubnan. Di sini, dia hanya bekerja sebagai pembantu kedai dengan gaji yang rendah, dan dia tidak boleh menyimpan. Peluang bekerja di Lubnan sangat terhad. Tiada kilang-kilang, tiada syarikat MNC, tiada firma besar.

Dia tidak boleh bekerja di negara arab lain yang lebih stabil seperti Dubai atau Qatar kerana negara-negara ini membenci warga Iran. Dia tidak boleh kembali ke Iran kerana orang Iran tidak menerima wrga Iran yang berbahasa arab (iran ada bahasa sendiri). Dia tidak mampu untuk manghadapi cabaran untuk berkelana di eropah.

Bila ditanya rancangannya, dia mahu ke Malaysia. Kenapa? Kerana keterbukaan Malaysia, kerana peluang, kerana masyarakat yang mesra dan baik. Paling penting kerana Malaysia AMAN. Ini pandangan dia yang turut dikongsi oleh ramai orang-orang Arab yang lain. Malaysia adalah sandaran kepada umat-umat Islam khasnya orang arab untuk berhijrah. Walaupun jauh beribu batu. Walaupun negara-negara arab lain jauh lebih moden, pesat membangun dan dekat.

Aku juga ada dengar dalam berita radio Februari/Mac aritu yang Malaysia dipilih sebagai top 5 negara pelancongan paling mesra Islam baik dari kemudahan ibadah, makanan dan persekitaran. This is something we should be proud of. Dan perlu kita usaha untuk kekalkan reputasi ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan