Sabtu, 29 Mac 2014

Kisah Hidup

Aku ada 2 entri blog yang masih pending. Aku memilih untuk publish enti yang ni dulu. Itu pun kalau internet membenarkan la malam ni. Aku nak share kisah hidup kawan aku yang sorang kat malbatt ni. Selepas dengar cerita dia, aku terus bermotivasi, dan terus sedar diri yang sebenarnya aku ni dah cukup banyak dah nikmat Allah bagi. Semoga cerita dia ni pun boleh motivasikan korang dan tuan punya cerita ni mendapat manfaat dan sentiasa dalam rahmat Allah.

Mi (bukan nama sebenar) membesar dalam broken family. Dia duduk dengan ayah dia. Bila umur 10 tahun, ayah dia pun dah kawen lain, ayah dia hantar dia pergi sekolah pondok. Sekolah pondok run by indonesian, yg tak ada iktiraf. Kemudahan serba kekurangan, terletak di kawasan pedalaman, dan tentunya takde spm. Yang lebih menyedihkan, ayah dia sejak hantar dia ke pondok tu, langsung tak pedulikan dia.

Pada usia 14 tahun, mi mula sedar yg dia ketinggalan dlm pelajaran. Risaukan masa depannya, tapi tak ada tempat utk dia minta pandangan. Mendengar cerita yang ibunya kini berada di johor, dia nekad utk lari dari sekolah pondok, ke negeri johor mencari ibunya. Jumpa, tapi mak dia tak mampu nak banyak bantu sebab mak dia pun dah ada suami baru. Jadi, dia panjat PPD sendiri, pergi cyber cafe dan mnta tolong orang sana sini buatkan surat, dan merayu utk masuk sekolah. Sekolah harian biasa. Mi tinggal di rumah sewa. Dia terpaksa bekerja di hotel hujung minggu untuk tampung kos hidup dan sewa rumah.

Belajar di sekolah harian biasa, di kelas yang kurang baik, tinggal di rumah sewa bersama budak-budak bujang, mi bukan di environment yang kondusif utk belajar. Dia tak ada orang yang membimbing, yang menegur bila ada salah silap. Budak bujang rumah sewa dia pun bukan la contoh yang baik. Menurut mie, salah sorang daripadanya dah kena hukum gantung mandatori sebab edar dadah.

Selepas spm, dengan keputusan yang tak seberapa, mi cuba apply macam2 kerja. Dan akhirnya dapat la dia masuk askar.

Just when you thought you had a tough life. Look again. There so many other had a tougher life than you.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan