Jumaat, 11 April 2014

Tips bekerja dengan alien

Apa yang aku maksudkan dengan tajuk entri aku kali ni adalah bekerja dengan envoronment yang asing dengan kita. Aku selepas 3 bulan disini barulah aku dapat contribute selain daripada core business aku. Itu pun design logo aktiviti kemasyarakatan je. Bulan keenam barulah aku terlibat jadi committee event; jadi emcee. Orang yang kenal ke'bizi-bodian' aku ni akan realize yang this is a very long period for me. From this experience, aku belajar how to work in unfimiliar environment, and get satisfied (my satisfaction is contributing).

1. Anggaplah apa yang kita tahu orang lain pun tahu. Takde istimewanya kita ni. Kalau orang tu tak tahu, dia akan tanya. Kerana, kalau kita menunjuk atau mengajar, kita boleh disalah anggap riak. Masyarakat cepat menganggap negatif kepada orang yang berlebih-lebih.

2. Jika diminta melakukan sesuatu dan anda kita rasa macam kita tahu cara yang lebih berkesan, terus suarakan kepada yang menyuruh tu. Jika dia masih nak ikut cara dia, proceed dengan rela hati dan bersungguh2. Cara kita pun belum tentu betul lagi. Dan kalaupun salah, dia akan take full responsibility sbb arahan dia. There will be time when we decides the way but your subordinates insisted to do it their on way then u know.

3. Kalau ada idea yang super bernas, jangan lontarkan idea tu. Cari affiliate yg positif, yang ada pengaruh dalan committee tu, bincang dgn dia, biar dia yang cadangkan dlm meeting. A good idea is only good if it was presented in a good way, by a good person.

Kalau amalkan tips-tips ni, in sha Allah ko boleh contribute dalam organisasi tp of course perkara paling penting kalau nak amalkan tips-tips ni adalah kena niat bekerja dengan ikhlas dan tak nak personal glory. Ingat, rezeki Allah yg bg.

Selamat maju jaya ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan