Sabtu, 1 Mac 2014

Hidup Sebagai Malbatt 2

Apa kerja tentera?

Honestly, walaupun aku dah kerja kat Kementerian Pertahanan sejak 2009, aku benar-benar faham tentang kerja tentera dengan lebih jelas sejak datang misi ni.

Yang dipanggil askar atau soldiers adalah yang bukan pegawai / lain-lain pangkat; yang terdiri daripada prebet hingga ke pegawai waran 1. Selain daripada itu adalah pegawai, yang buat support kepada tempur. Lain-lain pangkat ni pun terdiri daripada pelbagai tred, ada yang memang tempur, ada yang buat service support.

Service support ni mcm kerani, mechanic, tukang masak, medic, construction, agama, it dan lain-lain. Yang buat sevice support ni, dia akan kerja office hour macam biasa. On top of that, majoriti services akan ada yang kena standby 24 jam, especially kami yang di misi ni. Untuk itu, anggota-anggota ini akan di detail-kan untuk duty. Kalau kat woksyop, duty woksyop la. Kalau kat pejabat, duty kerani.

Selain daripada duty untuk buat kerja hakiki, ada juga lain-lain duty yang akan di detailkan anggota-anggota ni. Contohnya duty guard - jaga pintu pagar utama, duty observation post, duty naik turun bendera dan lain-lain duty yang dirasakan perlu - contohnya dulu pernah ada duty dobi kejap.

Dalam banyak-banyak duty ni, duty yang paling memenatkan untuk anggota adalah duty BOS atau Battalion Orderly Sergent. Duty BOS dan Duty Officer akan bersama-sama kem komandan bertanggungjawab keatas semua benda yang berlaku kat kem pada hari tu.

Aku berpeluang ikut Mej Hazi masa dia jadi duty officer hari tu. Dia start take over duty officer pada pukul 8 pagi. Melapor kat TOC, ambil laporan daripada Duty Officer semalam kemudian ambil walkie talkie daripada comms. 1st task adalah ronda observation post (OP). Memandangkan kem ni besar, kami round naik Land rover pasukan. Setiap OP ada 2 orang anggota duty untuk 24 jam. Waktu pertukaran duty staf OP ni tak sama dgn waktu pertukaran DO dan BOS. Jadi DO kena round OP at least 2 kali dlm 1 hari duty. Kemudian, DO dan bos juga kena check lain-lain duty staf yang telah didetailkan seperti kat stor senjata, kat rumah masak dan lain-lain.

Ok, bagi anggota yang berada dalam unit tempur, kalau kat misi ni, kerja utama dia adalah membuat rondaan mengikut kawasan yang ditetapkan oleh UN. Ada kawasan yang rondaan dibuat on foot, ada juga yang on car. Waktu rondaan adalah random seperti yang ditetapkan oleh Sel Gerak. Unit tempur juga tidak dikecualikan daripada duty jaga OP dan duty guard. Jadi ketua pasukan tenpur kenalah pandai aturkan jadual.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan