Selasa, 26 Ogos 2014

Penghargaan dan motivasi

Sebagai seorang ketua, antara tanggungjawab utama adalah untuk mengekalkan motivasi anak buat. Ini bagi memastikan pasukan boleh maju ke arah sasaran yang ditetapkan. Ada banyak bentuk motivasi tapi antara yang paling disebut-sebut disini adalah penghargaan.

Moving towards the end of the mission, the management decides to throw an appreciation feast to reward the soldiers for a job well done. Dalam satu sesi perbincangan informal seorang pegawai kanan mencampakkan spana,

"Perlukah kita buat malam penghargaan? Perlukah kita hargai mereka kerana mereka lakukan kerja yang memang sepatutnya mereka buat, yang mereka dibayar gaji keatasnya?"

Ini membuatkan aku terfikir. Ada benarnya kata beliau. Memang apa yang dilakukan adalah tanggungjawab dia. Sama macam kalau kita pergi perkhidmatan kaunter bank dan sebagainya. Mmg tanggungjawab pegawai khidmat pelanggan tu layan kita, penuhi keperluan kita. Tapi, kalau dia memberi servis yang baik, tak bolehkah kita hargai dia? Mestilah boleh.

Tapi di peringkat pihak pekerja, mereka dah merasakan penghargaan ni wajib. Aku dah kerja keras hari ini, bos aku wajib belanja makan. Wajib bagi aku off day esok. Wajib jaga aku. Wajib calonkan aku APC. Kegagalan diberi penghargaan menjejaskan motivasi. Maknanya, perkhidmatan yang diberikan mwngharapkan penghargaan daripada boss semata-mata. Mana keikhlasan? Mana percaya kepada rezeki drp Allah?

Di peringkat pegurusan pun macam tu. Penghargaan ni wajib buat. Kalau tak motivasi anak buah terjejas. Disogok-sogok sampai lali. Sampai jadi norma. Sampai tak boleh tak ada. Sampai bos yang baik adalah bos yang suka memberi. Sampai timbul riba! Yang lagi tak best, sesetengah majlis penghargaan oleh boss dibuat bukan pakai duit boss. Kat mana menghargainya tu?

"awak dah tolong saya, terima kasih sangat2. Sy nak beri penghargaan kepada awak. Nanti awak minta duit daripada bapa saya, ok"

"dear sir, in order to motivate my fellow workers, can yuo please buy us a meal?"

Kita dah mention tadi, tanggungjawab motovasi anak buah adalah tanggungjawab ketua.

Lastly,

Memberi insentif ni macam bagi dadah. U cannot give to only one, u must give it to everyone. U cannot give it once, u must give it everytime. Sebab tulah kerajaan pening kepada dgn elaun2 pegawai kerajaan yg bermacam2 ni. Nak tarik tak boleh. Ps masa yang sama, yg tak dapat tu sibuk meminta-minta. Nak tarik balik memang takkan boleh.

Pada aku, apa yang kurang pada anak buah ada sense of belonging. Kurang dilibatkan dalam perbincangan dan membuat keputusan. Tunjukkan penghargaan dengan mengucapkan yerima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan