Rabu, 25 Mei 2016

Bakat VS kesungguhan

Masa aku sekolah menengah dulu, seperti lelaki-lelaki cool yang lain, aku juga main bola sepak wakil sekolah. Aku wakil sekolah masa form 4 dan form 5. Posisi aku kat sekolah ialah pertahanan kanan (RB).

Hakikatnya, aku bukanlah pemain yang power pun. Aku mengaku. Aku punya ball control lemah, crossing pun jarang-jarang sampai ke sasaran.

Seorang lagi player yang sama posisi dengan aku nama dia sham (bukan nama sebenar). Dia punya ball control mantap. Dia boleh cross kaki kiri dan kanan. Hantaran dia lebih baik daripada aku. Tapi, aku ketika tu adalah pilihan utama. Why?

Masa cikgu mula nak pilih first 11, cikgu cakap kat short listed semua yang pada dia penilaiab utama dia nak pilih player adalah komitmen. Bukan sahaja dalam padang, tapi luar padang. Sham rajin datang training cuma kurangnya sham ni sebab badan dia sedikit gempal. Dia kurang stamina untuk naik turun padang sepanjang game.

Aku pula on the other hand, masa sekolah dulu memang budak olahraga. Memang kalau main bola dulu, aku lari naik turun tak berhenti (sekarang dah tak boleh la, dah pancit).

Cikgu kata, kalau dia boleh cross 10 kali satu game, ada kemungkinan 2,3 boleh buat gol daripada cross 2 kali satu game, lagi kecil kemungkinan.

Mengambil semangat itu, dalam environment kerja / belajar akan ada golongan yang genius, yang memang dilahirkan IQ tinggi. IQ ni anugerah Allah, jadi rezekilah kepada siapa yang menerimanya. Walau bagaimanapun, apa yang paling penting adalah output / produk. Dia mungkin pandai, tapi kalau dia tak buat apa-apa dengan pandai dia, tak ada maknalah pandai dia itu.

Usaha on the other hand, semua orang ada daya usaha. Cuma nak guna atau tak. Aku menyesal sejak swkolah dulu tak usaha main bole sungguh-sungguh. Kalau tak boleh main untuk Arsenal sekarang. Huhuu

2 ulasan:

  1. Hang mana bleh main utk arsenal.ranking Malaysia sayur xlayak utk EPL. tunggu Arsenal jatuh ke championship br bleh

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam