Rabu, 11 Mac 2015

Apa Salahnya Kami on Social Media?

Sudah lama tak blogging. Aku ni dah terbiasa bermonolog sejak di Lubnan. Kadang-kadang monolog aku ni bernas. Dan bila tak dicoretkan, jadi rugi pulak. Sekurang-kurangnya, untuk bacaan aku sendiri masa depan ;)

Pada pertengahan Februari, aku bertugas di KLIA sebagai JK sambutan tetamu ADSOM. Seminggu aku di sana, berulang-alik naik lrt dan erl.

Sepanjang naik public transport, aku nampak majoriti penumpang online dgn handphone masing-masing. Sebilangannya main game, tapi majoriti on social media termasuklah dgn aku sendiri.

Pada hari-hari akhir aku bertugas, rezeki aku, aku duduk berdepan dgn Dato' Riduan, CEO Ranhill. Kami pun berbual. He's a nice, humble guy. Banyak yang dia kongsi pasal life, pasal work. Dan salah satu yg dia kata dia agak upset dengan generasi sekarang adalah taksub dgn social media pada masa lapang daripada ambil tahu hal sekitar (newspaper) dan baca buku.

Setuju?

Well, aku on the other hand, berpendapat 50-50. Sebab, being on social network means you are engaging with your friends, families and environment.

Kalau dia kata bc newspaper utk update pasal keadaan sekitar, kat social media pun ada updates. Cuma penting utk kita pastikan sumber tu sahih. Kalau kata kena mingle dgn orang, through IMs dan lain2 media pun proses itu berlaku. Better still, mingling tu dgn orang yg kita kenal, dan yakini.

Saya bukan defensive sbb sy selalu online pada masa lapang. Tp saya tak setuju kalau dikatakan yg baca buku/ newspaper semasa menunggu lebih baik drp online.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan