Isnin, 30 Jun 2014

Attitude

Semua buku motivasi kerja, buku pengurusan dan buku psikologi bersetuju perkara utama yang memacu kepada kejayaan individu dan organisasi bukan kepintaran, bukan strategi tetapi attitude atau sikap. Kalau sikap itu negatif, otak bagus mcm mana pun, strategi hebat mcm mana pun tidak akan membuahkan hasil.

Hasil bacaan daripada beberapa buku dan dokumentari, ada 3 perkara yang boleh mempengaruhi sikap iaitu;

1. Genetik - sikap seorang anak boleh diperolehi daripada orang tuanya secara genetik. Aku berpendapat, jika diwarisi secara genetik, perilaku itu tidak wajar dipanggil sikap, tetapi tabiat. Antara contohnya orang kita panggil kenan. Aku pun tak reti mcmane nak cerita tapi sikap yang diwarisi genetik adalah sukar untuk diubah.

2. Persekitaran - anak itu belajar dengan cara memerhatikan persekitarannya. Persekitaran boleh jadi perilaku ibubapa, adik beradik, jiran-jiran, rakan, dan termasuklah segala rancangan tv dan video dalam youtube bagai tu.

Cerita sikit. Ada anak buah aku ni selalu main game yang ketuk-ketuk binatang yg keluar daripada lubang tu. Satu hari, dia amik hammer ketuk hamster dia! Anak buah aku ni perenpuan, ketika itu berusia 4 tahun.

3. Pendidikan - ilmu yang diterapkan oleh ibubapa, guru, rakan-rakan atau rancangan tv dan internet sebagainya. Pendidikan ni boleh jadi 'pendinding' kepada persekitaran; sama ada menapis pengaruh persekitaran yang buruk atau yang baik.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Kalau fikir balik, aku rasa semua faktor yang pengaruhi sikap seseorang pasti datang daripada salah satu punca ini. Betul ke semua? Agama macam mana?

Pada mulanya, aku sendiri kategorikan agama di bawah perkara pendidikan. Ye la. Very logic. Kita ada pendidikan agama, kita boleh jadikan ia sebagai pendinding kepada persekitaran. Tapi hari ini aku dah berubah sedikit pandangan aku. Aku rasa agama sepatutnya jadi perkara on its own. Ni arguement aku.

Sabda Rasulullah, "Di dalam badan manusia ada seketul daging (hati). Jika baik daging ini, maka baiklah ia dan jika buruk daging ini maka buruklah ia."

Dalam perkara-perkara diatas, kesemua faktor tersebut adalah faktor 'otak' iaitu faktor-faktor yang boleh difikir (kecuali genetik of course). Kita FIKIR nak hisap rokok sebab nak join kawan-kawan, kemudian kita FIKIR dengan ilmu yang kita telah perolehi nak stop merokok sebab takut pelbagai penyakit. FIKIR FIKIR FIKIR.

Hati on the other hand membuatkan kita rasa. Rasa macam hisap rokok itu berdosa sebab merbahayakan orang sekitar. Rasa berdosa sebab merbahayakan diri sendiri. Rasa berdosa sebab membazir, langgar perintah Allah dan sbginya. Dan 'rasa' ini hnya boleh dipupuk / dilembutkan dengan izin Allah iaitu nikmat iman. Kena mnta dengan Allah. Kena ibadah banyak2. Kemudian kena jaga.

Aku juga berpendapat hati ni independent / tidak berkait dengan ketiga-tiga faktor awal tu. Bapa yang berhati mulia belum tentu melahirkan anak yang juga berhati mulia. Ada anak pakar motivasi yang tinggi ilmu agamanya tapi anak dia penagih dadah. Kalau dilihat anak itu ada genetik yang baik, persekitaran tentu baik kerana membesar dengan ayahnya, pendidikan terbukti baik dengan lulusan sekolah agama dan pendidikan tinggi. Jadi mana lagi salahnya? HATI.

Mungkin kita terlalu membaca karya tokoh bukan Islam. Karya mereka tidak salah, tetapi benar pada tahap pemikiran mereka sahaja. Kita sendiri pun tahu yang fikiran manusia ni terhad maka apa yang mereka fikirkan ini tidak sempurna kecuali jika mereka berpandukan kepada Al-quran.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan