Khamis, 3 Julai 2014

Propaganda Israel: Korban Remaja

Seminggu sebelum puasa, risik ATM telah memaklumkan yang Israel akan mengambil kesempatan bulan Ramadhan utk menyerang dan menakluk Ghaza. Palestin bukan ancaman mereka. Begitu juga negara-negara Arab berhampiran. Apa yang mereka perlukan adalah alasan untuk justified serangan mereka kepada rakyat mereka dan rakyat dunia. Dan UN akan akur.

12 Jun lalu, Israel menggambar-gemburkan berita 3 org remaja Israel iaitu Naftali Fraenkel (16), Gilad Shaar (16) dan Eyal Yifrach (19) hilang dlm perjalanan pulang dari seminar dekat tebing barat. Kehilangan ini mendapat perhatian luas hinggakan Perdana Menteri Israel turun padang mengerahkan tentera dan polis membuat pencarian.

Pada 30 jun, sedang kami asyik tengok world cup (germany vs algeria) tiba-tiba semua siaran Israel menayangkan berita mayat 3 remaja yang hilang tersebut dijumpai dekat tebing barat. Dan kematian itu terus dikaitkan dengan HAMAS. US pun terus dakwa dia ada bukti kukuh utk kaitkan HAMAS dlm kes pembunuhan ini. Masa tu kat Israel dah pukul 11.30 mlm tapi punyalah ramai berhimpun kononnya membantah tindakan palestin. Turut menzahirkan rasa simpati, David Cameron dan Barack Obama.

Sehari kemudian, mayat seorang remaja Palestin pula, Mohammed Hussein Abu Khdeir dijumpai di kawasan semak di tebing barat dipercayai dibunuh dengan sangat kejam. Pembunuhan remaja Palestin ini dianggap oleh Mahmoud Abas sebagai pembalasan yg tidak sepatutnya oleh Israel. Israel walaubagaimanapun menafikan pembunuhan itu berpunca drp warga Israel dan menganggap pembunuhan itu dilakukan oleh golongan tertentu bermotifkan politik. Mereka mengarahkan pihak polis membuat post mortem.

Susulan daripada pembunuhan itu, rakyat palestin marah dan membuat demostrasi. Polis Israel yang datang meleraikan perhimpunan dibalas dengan balingan batu. Ada berita mengatakan ada rakyat palestin yang terbunuh dalam demostrasi tersebut terkena tembakan polis. Daripada rusuhan kecil, kini telah menjadi serangan besar. HAMAS telah melancarkan roket dari Ghaza dan Israel pula membalas dengan air strike.

Kesimpulan aku

3 orang remaja Israel terbunuh. 3 orang je berbanding dgn ratusan yang terbunuh di Palestin, di Syria. Tapi dia punya liputan sangat meluas sampaikan Presiden Obama n PM Cameron pun bg perhatian. Ini sebenarnya sengaja nak tunjukkan kepada dunia yang Israel yang sebenarnya menjadi mangsa.

Timing berita tu pun satu faktor. Berita kematian remaja tu disiarkan pada jam 11.30 malam. Yang pertama sebab orang dah ngantuk la, ada kesan psikologi. Yang keduanya, time tu time semua orang tgh tgk world cup. Game best pulak tu. Kat sini (dan aku percaya di negara2 jiran juga) tgk world cup kat channel Israel sebab the next channel yg tunjuk world cup adalah BEin Sport yang kena bayar. Jadinya, semua orang tgk berita tu, semua org akan tahu dan rs marah, setidak2nya marah sebab x dpt tgk bola.

Dunia sedang berlaku tidak adil dengan negara Islam. Semua orang nampak. Semua orang tahu. Tapi tiada siapa yang mahu membantu.

2 ulasan:

  1. Pray for gaza..doakan korang pon selamat

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih aisah. doakanlah semoga Allah buka hati semua umat Islam untuk bersatu hati. Itulah saat kemenangan Islam.

      Padam