Isnin, 21 Julai 2014

Kunjungan YB Menteri Pertahanan

I guess its a little bit late but it was still a memory worth sharing. Pada 15 dan 16 Julai, Malbatt menerima kunjungan YB Menteri Pertahanan diiringi oleh Panglima Tentera Darat (PTD), pemangku Panglima Mks Angkatan Bersama (PAB) dan turut mengiringi Dato' Duta Malaysia ke Lubnan dan media drp beberapa akhbar dan saluran TV.

Macam biasa, semua majlis yg dianjurkan oleh tentera, preparation diorang sangat-sangat teliti. Setiap mesyuarat mesti ada diselitkan progress report tindakan elemen2. Despite kekurangan Malbatt, kami cuba berikan yang terbaik bukan nak bg menteri rasa selesa sgt pun, cuma nak menteri tahu kami bersedia. Kemudahan, makan semua apa adanya lah. Team JLJ came up dgn live size model rumah kampung yang sangat cool sebagai hiasan pentas. Memang mantap.

Team media dan beberapa orang pegawai kanan tentera tiba pada14 Julai menaiki pesawat TUDM C130. Sampai di airport Beirut terus bertolak ke kem marakah. Seramai 14 orang media ditempatkan di bilik2 komando. Memang terasa la environment tentera para media kita ni. Tak sempat rehat, mereka terus memulakan rakaman sekitar kem. Ada yang rakam untuk berita, ada yang buat dokumentari khas. Malam tersebut, mereka berbuka puasa bersama org tempatan yang bekerja bersama Malbatt di kedai makan dalam kem.

15 Julai, YB menteri tiba di Lapangan Terbang Beirut. YB menteri dan delegasi terlebih dahulu di raikan oleh kedutaan dan bermalam di Beirut pada malam tersebut.

16 Julai, YB menteri tiba di Kem Marakah pada jam 9.00 pagi bersama helekopter UN dari Airport. Selepas menyempurnakan perasmian tugu di kem marakah, YB Menteri dan delegasi menghabiskan sepanjang hari untuk melawat ketiga-tiga kem Malbatt, dan HQ UNIFIL di Naquora. YB menteri tiba smula di kem marakah pada 6.00pm. Berehat sebentar, dan terus ke rubhall untuk majlis berbuka bersama anggota.

17 Julai, Malbatt anjurkan program kemasyarakatan medical care dengan penduduk tempatan. YB Menteri dan delegasi datang pada jam 9 pagi untuk witness program tersebut, beramah mesra dengan penduduk tempatan dan berkenalan dengan mayor marakah. Selepas 1 jam, YB Menteri dan delegasi bertolak kembali ke kem, dan bersiap sebelum menaiki helikopter UN ke airport beirut pada jam 11 pagi.

Daripada lawatan ini,
1. Malbatt menunjukkan kepada UNIFIL dan Lubnan betapa kerajaan Malaysia memandang serius misi Malbatt ini.
2. YB Menteri juga memberikan suntikan semangat kepada anggota untuk melaksanakan tugas dgn lebih baik.
3. YB Menteri dan delegasi juga sebagai auditor kepada kerja buat Malbatt.
4. YB Menteri dapat melihat sendiri pelaksanaan misi di lubnan untuk membantu membuat keputusan masa depan.
5. Media dapat berkongsi dengan rakyat Malaysia pencapaian dan sumbangan Malbatt kepada keamanan dunia.

1 ulasan:

  1. xdak gambar selpie dgn menteri ke? menteri ni antara yg suka selpie

    BalasPadam