Khamis, 31 Julai 2014

Palestin: Kita buat apa?

Rasanya dah tak perlu cakap betapa teruk Palestin di serang oleh Israel. Buka kat fb, semua orang share berita, share link itu ini. Tapi share sahajakah?

Baru-baru ni, ada demo secara aman di hadapan bangunan Kementerian Pertahanan Malaysia di KL. Demo menuntut askar Malaysia dihantar untuk membantu di Palestin. Aku bangga dengan demo ni. Tahniah kepada yangbdatang menunjukkan kesungguhan.

Macam orang2 ni, aku pun mahu Malaysia bantu. Aku nak bant sendiri sama. Apa lagi aku ni kat sebelah sempadan je sekarang. Aku nak bantu terang-terangan.

Maka, berlakulah perbualan aku dgn beberapa orang pegawai kanan Malbatt.

Aku: kenapa Malbatt tidak dterang-terangan menyatakan sokongan kpd Palestin n tarik perhatian kontigen2 UNIFIL untuk buat sesuatu?

Peg Kanan: UNIFIL ni 1 titik je daripada UN. Malbatt pulak satu titik je drp UNIFIL. Kalaupun Malbatt lantang kat UNIFIL, belum tentu UNIFIL akan kisah, n belum tentu dibawak ke UN. Orang yg betul untuk bercakap bg pihak Malaysia di UN adalah perwakilan malaysia.

*teringat aku kpd apa yang aku belajar kat sini. Idea yang baik pelu disampaikan oleh orang yang betul, melalui saluran yang betul di tempat yang betul.*

Peg Kanan: di peringkat Malbatt, Malbatt serahkan keputusan atasan kepada pihak atasan. Di peringkat Malbatt, kita cuba jadikan Malbatt allign dengan apa yang patut kita sbgi Islam dan manusia lakukan, setakat bidang kuasa kita.

Aku: kita sebagai Malaysia, kenapa kita tak hantar pasukan bantuan? Kita dah kritik depan.

Peg Kanan: Malaysia sorang2 memang tak mampu. Pertahanan Malaysia bukan berteraskan offensive tetapi defensive, maka kita tidak sedia untuk menyerang. Tangok jiran Arab mereka sendiri. Qatar, Arab Saudi, Oman, semua diam je. Turki la ada gertak sikit. Mesir habis langsung. Kalaulah Dr Morsi masih di Mesir, gerenti Israel x berani. Sebab itulah israel plotkan dia ditangkap, ganti dengan kroni israel, As-Sisi.

Yup alasan. Semua orang boleh bagi alasan. Pada aku, alasan ni valid n fair enough. Pada aku, untuk plan further action, kita sepatutnya berpandukan quran dan sunnah.

1. Surah Al-Maidah ayat 51
"Wahai otang yang beriman, janganlah kamu jadikan yahudi dan nasrani itu teman rapat kamu; mereka melindungi antara satu sama lain."

Langkah pertama kita boleh buat adalah putudkan hubungan baik dengan yahudi (mmg dah putus) dan nasrani (US, UK). Apa akan jadi dengan perdaganagan kita? Import export kita? Kita wujudkanlah circle Islam. Lagi besar pasaran kita. Dan, percayalah rezeki itu drp Allah. Ikut petunjuk Allah, pastinya rezeki lebih makmur.

2. Hadis riwayat al bukhari dan muslim
"Tidak akan berlaku kiamat sehingga SELURUH umat Islam berperabg dengan seluruh kamu Yahudi. Orang Islam akan membunuhnya di sebalik batu..."

Kemenangan Islam keatas yahudi hanya setelah seluruh Islam bersatu untuk menentang yahudi. Maka itulah sepatutnya menjadi sasaran kita - untuk bersatu sebagai umat Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan