Khamis, 31 Julai 2014

Alasan Israel

Hari ini adalah hari ke 23 gaza digempur oleh Israel. Lebih daripada 1000 nyawa rakyat Palestin telah terkorban. Al Fatihah. Majoriti adalah orang awam; warga tua, wanita dan kanak-kanak. Tempat yang diserang adalah kawasan tumpuan dan kawasan perlindungan, masjid, hospital dan sekolah UN. Menurut Israel, serangan akan diteruskan sehingga semua rangkaian terowong bawah tanah palestin dilumpuhkan.

Justifikasi Israel: 'Pengganas' Hamas mengancam negara Israel dan serangan Israel adalah untuk mempertahankan diri. Mereka 'terpaksa' menyerang bangunan perlindungan kerana disitu tempat hamas menyimpan roket dan melancarkan serangan. Bangunan sekolah UN musnah kerana collateral damage dan tidak semestinya berpunca daripada roket hamas. Mereka mensasarkan hamas semata-mata dan amaran awal telah diberikan untuk orang awam kosongkan tempat tersebut, tetapi hamas menggunakan orang awam sebagai perisai.

Bodoh sangat statement ni. Memang jelas ia hanya alasan. Ramai masyarakat dunia termasuklah di eropah, amerika termasuklah rakyat israel sendiri melakukan bantahan keatas serangan Gaza ini. Tapi, tak kurang juga ada yang taksub dan betul2 percaya dan menyalahkan Hamas dalam hal ini.

Point-point menyalahkan Hamas;
1. Hamas tak setuju pelan gencatan senjata
Jawapan: Syarat yang diletakkan langsung tidak memberi manfaat kepada Gaza. Gaza tidak diberi perhubungan dengan dunia luar (no airport or port), kurang keperluan asas (air dan elektrik) dan tiada kebebasan asasi (kena pengesahan Israel utk semua tindakan antarabangsa)

Gencatan senjata dah dibuat berkali-kali dengan syarat yang sama. Israel tetap cabuli, menindas dan menyerang Gaza, tapi tiada tindakan keatasnya.

2. Hamas menghantar roket menyerang israel.
Jawapan: habis yang ko lancarkan tu ape? Bulu tangkis?

3. Orang palestin bersubahat dengan hamas, melindungi hamas dan kemudian mendakwa kepada dunia yang israel sengaja menyerang orang awam.
Jawapan: Mana ada orang sengaja biar diri ditembak. At least bukan kanak-kanak. Nak suruh orang palestin lari dan sembunyi kat mana? Israel serang dari laut, dari udara dan darat

Fikirkanlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan