Jumaat, 16 Mei 2014

Kemelut Syria 2

Dalam kegembiraan kita menjalani kehidupan seharian, perang saudara Syria terus meletus bak kata BBC, business as usual, bloody as ever. Mengikut rekod SOHR, lebih daripada 206,065 orang telah terkorban dalam peperangan diantara kerajaan dan rakyat ini sehingga Mac 2014. Yang kita diberitahu, kerajaan pimpinan Bashar al Assad merupakan pemimpin zalim.

Kita juga dimaklumkan yang tebtera pimpinan Bashar Al-Assad membunuh rakyat dengan kejam dan tanpa sebab. Siapa yang menentangnya akan dibunuh. Pada awal April 2014, kita dihebahkan dengan menggunaan senjata Klorin (Chlorine Bomb) yang menyebabkan rakyat melecur dan mati dengan terseksa dan gas beracun yang membunuh kanak-kanak yang tidak berdosa.

Pada pertengahan bulan Mei 2014 pula, didedahkan oleh media antarabangsa yang kerajaan Bashar al-Assad membuat serangan ke atas petugas perubatan untuk menghalang mangsa perang daripada mendapatkan rawatan. 50% daripada hospital di Syria musnah, 90% ambulans dirosakkan dan lebih 400 orang petugas perubatan terbunuh dan 15,000 telah lari keluar negara.

Tapi, there is always two sides of a coin. Siapa media perdana? BBC (UK), dan CNN (US). Siapa yang menyokong kerajaan Syria? (Iran, Hizbullah (Lebanon), Russia dan China). Siapa yang menyokong pembangkang Syria? (Qatar, Arab Saudi, Turkey, US, UK). Its and open secret! Lepas sy dpt maklumat ni, sy google dan yup its on the internet. Jika benar mereka mahu hentikan peperangan ini, kenapa mereka bekalkan dengan senjata, peluru, dan bantuan peperangan? Jawapannya, mereka tak mahu perang ini berhenti!

Isu perang saudara Syria telah dibincangkan dalam Syria-Geneva Peace Talk sebanyak 2 siri pada Jan 2014. Dalam korum tersebut, semua negara yang hadir mengutuk tindakan kerajaan Syria. Tetapi dalam korum tersebut tidak dijemput bersama negara proksi Syria iaitu Iran. Makanya tiada siapa yang bercakap di pihak Syria. Maklumat lanjut mengenai perbincangan tersebut http://m.bbc.com/news/world-middle-east-25836827

Dalam satu sesi media yang lain, Foreign Minister Syria menafikan penggunaan bom klorin dan gas beracun keatas kanak-kanak. Mereka tiada kemampuan, tiada kepakaran. Hal ini turut disahkan oleh team risik UN sendiri dalam siasatan mereka, mereka gagal menemui apa-apa bukti.

Sama juga dengan propaganda pembunuhan petugas perubatan di Syria. Laporan al jazeera menyatakan 90% serangan ke hospital adalah daripada kerajaan dan 10% penentang. Betul ke fakta ni? Apa kemungkinan orang-orang luar yang menyerang hospital-hospitak ini? Kalau pun betul fakta ini, kenapa penentang pun serang hospital? Jawapannya, untuk menyalahkan kerajaan, meraih simpati orang luar, menanam kebencian terhadap kerajaan, membakar semangat penentangan. Dan, membuatkan dunia beri kebenaran kepada US untuk campur tangan dan 'betulkan' keadaan.

Saban hari, kita dengar ramai umat Islam pergi berjihad di Syria. Dari Malaysia pun ada. Menyertai puak penentang menjatuhkan kerajaan Syria. Orang Islam menentang orang Islam. Yang terkorban, orang Islam. Yang menang adalah orang bukan Islam.

Saya tidak berkata Bashar Al-Assad baik. Tetapi saya ingin katakan ramai pihak bukan Islam mengambil kesempatan atas perkara ini untuk melaga-lagakan kita. Bandingan isu krisis Ukraine - Crimea - Russia dengan perang Syria ini. Kemelut Syria berlangsung sejak 2011 dan berterusan hingga kini. Mampu ke puak penentang yang full time menentang, tak ada income, tapi bukan setakat cukup makan, siap boleh beli peralatan perang.

Moral of the story, we have to look at both sides of the story, then we assess. Be honest, siapa pernah baca kenyataan Bashar al Assad atau mana-mana menteri dia? Orang Malaysia, pantang nampak cerita panas sikit terus forward, terus share. Ingat kisah villa nabila? Lawak april fool minyak naik 30 sen? Kita punyalah forward, sekali benda tu bodoh semata-mata.

Sabda Rasulullah, "Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadap piring dan mengajak orang lain makan bersama."

Maka sahabat R.A bertanya, "Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh semakin kuat?"

Jawab Rasulullah, "Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka ibarat buih di lautan."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan