Isnin, 4 November 2013

Latar Politik Lubnan

Ada yang tegur minta aku post gambar. I would love to tapi atas dasar keselamatan, aku tak dibenarkan. Kalau musuh tahu keadaan kem Malbatt, peralatan yang kita ada, kantoi la. Hahaha.. tapi insyaallah kalau ada gambar yang sesuai, aku akan share.

Seperti yang aku dah janjikan dalam beberap entri awal, aku nak cerita pasal Lubnan punya political setting. Ini apa yang aku faham hasil daripada bacaan, perbualan dengan risik Mindef dan orang tempatan. I could be wrong so jangan jadikan rujukan thesis ok. Hahahaa..

Lebanon asalnya adalah dibawah jajahan kerajaan Turki Uthmaniah sebelum kejatuhannya pada 1918. Dalam perang dunia 1, Lubnan diperintah oleh Perancis. Lubnan mendapat kemerdekaan pada 22
Nov 1943. Kuasa pemerintahan diberikan kepada kristian sebagai presiden dan Islam Sunni sebagai Perdana Menteri manakala Islam Syiah sebagai speaker parlimen.

Alamak, aku dah nampak dah tanda-tanda bosan di muka korang. Ye la, sejarah kan? Hehehee.. takpe, ni dah masuk part best ni.

Tekanan Israel ke atas Palestin menyebabkan ramai pelarian Palestin duduk kat Selatan Lubnan. Majoriti Islam Sunni. Jadi bilangan Islam Sunni makin ramai. Pada masa yang sama, Islam syiah pun tak happy sebab post speaker ninkuasa tak besar sangat. Minta la sokongan daripada Islam Syiah dari Syria. Jadi, dalaman dah ada konflik.

Dalam tengah konflik dalaman, ada la pulak geng Pro-Palestin serang Israel. Israel pun ape lagi. Mengamuk la dia. Terus serang Selatan Lubnan sampai ke Litani River. Besar jugak tu. Melibatkan 2,3 negeri. Cerita pasal serangan Israel telah dibincangkan dalam entri awal dulu.

Menurut orang tempatan yang sempat aku berbual (Islam Syiah), dia menyalahkan politician. Di Lubnan, ramai self claim imam n tokoh agama jadi politician. Yela, quran tu bahasa dorang. Semua boleh hafal ayat quran. Budak yang borak dgn aku ni pun selambe je hurai 2,3 ayat quran dpn aku. Dia kata politician yang sengaja gunakan isu agama untuk dapatkan sokongan. Yela, kalau ckp buat demi agama, akan masuk syurga, orang sanggup mati pun.

Pengajarannya kat sini, politician ni pengaruh dia besar ke atas rakyat. Sekali dah dicucuk sentimen, susah nak tarik balik. Daripada pemerhatian, rakyat tempatan boleh hidup dengan aman bersama. Tapi bila sekali sentimen dimainkan oleh politician, dorang mula bertelagah. Apalah maknanya ayam menang sekiranya kampung sendiri tergadai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan