Rabu, 27 November 2013

Malaysia Bumi Bertuah

Sedarkah sahabat-sahabat, Malaysia ni sebenanrnya bumi yg sangat bertuah. Mungkin ada di kalangan kita yang selalu melancong luar negara dan rasa sana lagi best. Tempat pelancongan memanglah dibuat supaya best. Tapi percayalah, Malaysia memang kurniaan Allah yang tidak ternilai. Ini hujah aku berdasarkan dah sebulan di tempat orang.

Air. Di tempat aku tinggal sekarang susah sangat nak dapat air. Hujan kurang. Sampaikan di sepanjang jalan, susah nak cari longkang. Rumah pun biasanya tak dibuat bumbung, terus permukaan rata. Bila hujan kurang, udara pun kering, kulit pun kering, sakit tekak.

Tanah pun kering. tak banyak tumbuh-tumbuhan yang boleh ditanam. Tanah kering sampaikan xde tanah, batu je banyak. Kalau bajak dengan kerbau, kerbau pun boleh tergeliat bahu. Air tu susah sangat nak dapat. Sumper air dalam tanah pun terhad, kena rancang takut kalau terlebih sedut menyebabkan mendapan tanah.

Kalau kat Malaysia, aku berani jamin la kalau yang seusia dgn aku dan keatas, semua pernah mandi sungai, betul tak? Sini mana nak ada sungai. Swimming pool yg dekat resort pun pakai air laut. Tu pun kadang-kadang je isi. Kalau kita nak mandi pun ausah, apa lagi nak cuci kereta. Susah nak jumpa kereta bersih disini.

Bila air kurang, takde la kawasan tadahan air, maka takde jugalah empangan hidroelektrik. Sini sumber elektrik utama adalah generator. Generator mana boleh satu, kena ada at least 2 utk standby. Maka, elektrik pun susah di sini.

Selain daripada air, banyak lg cabaran lain macam bentuk muka bumi yang berbukit, terdedah kepada bencana alam sbb dkt lingkaran api pasifik, dan lagi satu yg org kite jelous sgt, 4 musim. Sebenarnya, penduduk tempatan rasa 4 musim ni leceh. Yela, kalau tanam pokok, kang musim panas mati kering. Tanam balik, sampai musim sejuk mati beku.

Bukan niat aku nak merendah-rendahkan tempat orang. Berada jauh dari rumah buatkan aku lebih menghargai rumah aku. Tak hairanlah kenapa ramai orang dtg nak melabur dan tinggal di Malaysia. Sama-samalah kita hargai nikmat yang Allah kurnia pada kita.

Entri kali ini banyak cakap pasal air sebab idea tercetus masa aku hajat besar dan tibe2 paip takde air.....

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah..teruskan menulis bro, menjadi mata dan telingan kami rakyat Malaysia. Pengalaman, pengetahuan yang sangat berharga dan aku percaya kami di sini yang membacanya turut mendapat manfaat. Teruskan membuka minda rakyat Malaysia betapa kita sangat bertuah dilahirkan sebagai 'Malaysian'. Semoga Berjaya bro. Moga sentiasa di bawah lembayung rahmat, berkat dan peliharaan-Nya jua. ameen

    BalasPadam